4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs4. Kwaliteitsonderwijs

De meeste schoolgebouwen die er nu staan gaan niet heel lang mee. De kwaliteit begint sterk af te nemen en in plaats van te verduurzamen of te renoveren kiezen scholen er steeds vaker voor om een gebouw af te breken en te vervangen voor iets nieuws. Dat is zonde! Door te kijken hoe je het gebouw kan verduurzamen en de omgeving kan opknappen maak je al snel een groot verschil.

Aan de slag met dit thema

Wil je met dit thema aan de slag? Doe dan de Eco-scan (stap 2) op dit thema. Daaruit wordt duidelijk op welke onderdelen jullie nog duurzamer kunnen worden. Bepaal vervolgens in stap 3 welk doel jullie hebben en welke acties daarbij horen. Met kleine acties kan een schoolgebouw en leefomgeving al snel enorm verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het planten van bomen op het schoolplein, een groentetuin voor leerlingen, het verwijderen van graffiti of het plaatsen van deuren die vanzelf dichtvallen.

Schoolgebouwen voor duurzame ontwikkeling

Onze collega Anna Vanderveen heeft binnen Eco-Schools Nederland een onderzoek uitgevoerd over hoe schoolgebouwen kunnen onderwijzen voor een duurzaam gelukkige wereld. Haar publicatie kan je hier bekijken. In het onderzoek beschrijft Anna dat leerlingen leren over een duurzame samenleving door er in en mee te leven. Door het gebouw (de inrichting, het gebruik van materialen, de kantine, omgang met afval en energie) en de buitenruimte (de beplanting, hergebruik van regenwater, zonne-energie, et cetera) te verduurzamen ervaren leerlingen hoe een duurzame samenleving eruit kan zien. Zo kan de fysieke leeromgeving het hart, het hoofd en de handen betrekken bij het leren voor duurzame ontwikkeling. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Anna Vanderveen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..