Het Twickel College is sinds september begonnen met het Eco-Schools programma. Zij zijn de eerste Eco-school in Hengelo! Hoe zijn ze bij Eco-Schools terechtgekomen en wat merken zij nu al aan verandering in de school? Wij vroegen het een paar docenten van het Eco-team!

Twickel college Hengelo

Hoe zijn jullie bij Eco-Schools gekomen?

Dit was via een nascholingsdag van de Universiteit van Wageningen, vertelt Frans. Dit ging over de Didactiek van Duurzaamheid. Er waren die dag andere cursisten die al met het Eco-Schools programma waren begonnen. Ze lieten informatie over de Whole School Approach vallen en waren er erg enthousiast over. Het mooiste aan het programma is dat de studenten het zelf mogen bepalen en de verandering van onderaf komt in plaats van bovenaf, maar ze mogen natuurlijk altijd aan de deur kloppen voor hulp.

Hoe hebben jullie er als docent voor gezorgd dat het Twickel College een Eco-School is geworden?

Ik kwam terug van de nascholingsdag en besprak het met mijn teamleider, gaat Frans verder. Er werd al over duurzaamheid op school gesproken, dus de volgende stap was om te kijken hoe we dat voor onze school voor ons zagen. Ik heb het plan toen gepresenteerd aan de PDMR. Het sloot naadloos aan bij de andere plannen die er al lagen. Het enthousiasme was erg groot, dus dat heeft erg geholpen. Ik heb daarna een voorlichting gegeven waaruit er drie andere docenten bij het programma betrokken zijn geraakt. Tijdens de studiedag hebben we alle collega’s geïnformeerd wat er tot nu toe gedaan is en wat er aan gaat komen, zodat het niet iets is wat wíj willen doen, maar juist iets wat de hele school wil gaan doen. Er was heel weinig weerstand van alle collega’s en het idee werd heel erg omarmd. Dit was echt een opluchting en het bood een houvast om met het programma te beginnen, vult Guus aan.

Met welk doel zijn jullie gestart aan Eco-Schools?

Het doel vind ik vooral een groter milieubewustzijn van leerlingen, zegt Mieke. Dat ze anders gaan kijken naar de omgeving en thuis. Dat hoort ook bij onderwijs. Het is niet een vak op school, maar het is mooi wanneer je het binnen een vak kunt geven.

Hoe merken jullie dat Eco-Schools is gaan leven op school?

We hadden laatst een World Clean Up Day. Ik hoorde van mentoren uit verschillende lagen, die in eerste instantie niet aan deze actie gekoppeld waren, dat ze hier hun mentorles over hadden gegeven. Zo merken we dat doordat we met dit initiatief zijn begonnen, er ook andere positieve dingen ontstaan waar we geen invloed op hebben. Elk klein stapje met elkaar is een reuzenstap.

Waar willen jullie je op focussen met Eco-Schools?

Dat weten we pas wanneer we de Eco-scan hebben gedaan! Onze leerlingen hebben natuurlijk wel een aantal terreinen die er uitspringen, bijvoorbeeld afval. Het is mooi dat het Eco-Schools programma een duidelijke lijn en structuur uitzet, vertelt Mieke.  Hierdoor past het in een groter kader en blijft het niet alleen bij impulsieve acties, zoals de World Clean Up Day.

Meer weten over Eco-Schools?

Neem contact met ons op voor vragen of meer informatie!

Ik heb een vraag