Artikel 6 optie 1Stel, je wil als docent een circulaire of duurzame lessenreeks opzetten of je wil met een circulaire opdrachtgever samenwerken. Hoe pak je dit aan als docent(enteam)? Hier delen we net gepubliceerde ‘Docentrollen in het opleiden voor een circulaire samenleving’, die ontwikkeld zijn door mbo-docenten. Handig om te reflecteren op je eigen handelen en dat van je team!

Voor en door docenten

In 2021 kwamen mbo-docenten 3 keer bijeen om ervaringen rondom circulair onderwijs te delen én 8 docentrollen te formuleren die je (in je team) nodig hebt als je circulair onderwijs geeft en ontwikkelt. De doelen: ervaringen delen en tot nieuw materiaal komen, waar andere docenten ook wat aan hebben. De sessies werden gedaan met mbo-docenten, geïnitieerd en mogelijk gemaakt door Leren voor Morgen, waarbij SME uitvoerde en de sessies coördineerde.

De docent als bijrijder

Circulair onderwijs is een proces. Je kunt studenten handvatten geven en zeggen: "los het maar op." Als docent kun je helpen bij proces hoe ze dat kunnen doen. "De docent is een bijrijder en facilitator van het leerproces. Je grijpt pas in als studenten zelf niet uit de learning pit (de leerkuil) komen," vertelt bouwkundedocent Alco Otten.

De 8 docentrollen

Op deze poster staan de rollen van een docent in circulair onderwijs benoemd en getypeerd. Een docent zegt na het invullen: "pfoe, ik doe wel veel zeg! Dit invullen helpt me om dit in te zien. Morgen ga ik aan mijn team voorleggen welke rollen zij willen vervullen. "

De doelen van deze poster zijn:

  • Maakt inzichtelijk voor teamleiders en directie wat de benodigde uren- en tijdsinvestering is als wordt gewerkt aan circulair onderwijs.
  • Reflectietool voor docenten op de rollen die ze als docent (kunnen) hebben bij circulair onderwijs. Te gebruiken om te kijken welke rollen passen bij je eigen kwaliteiten en de manier waarop ze lesgeven.
  • Helpt om als team te kijken hoe je samen deze rollen vertegenwoordigt. Niet iedere docent hoeft immers in alle rollen uit te blinken.

Naast deze 8 docentrollen in uitgebreide vorm, is visualisatie ook belangrijk om je team mee te krijgen.

Inspiratieplaat voor in de teamkamer

Met deze inspiratieplaat inspiratieplaat in posterformaat (A3) kun je veel bereiken binnen je team. In de teamkamer, in de docentenkamer: daar ontstaan de gesprekken over lesprogramma's, excursies en onderwijs. Deze poster helpt je daarbij!

Door de inspiratieplaat op te hangen kun je:

  • Inspireren, motiveren, aanzetten tot een gesprek in bv. de teamkamer of docentenkamer
  • Weerstand verminderen, drempels verlagen
  • Het levend maken en houden onder collega's
  • Visualiseren wat de acht docentrollen inhouden

"Als er een mooie poster in de teamkamer of docentenkamer hangt, gaan collega's ervaren dat circulair onderwijs overal in verweven is en dat het laagdrempelig en leuk kan zijn," zegt Francisco Navarro, senior docent Techniek en gebouwde omgeving. Hij vertelt dat hij het liefst zo veel mogelijk visualiseert op plekken waar docenten komen om te ontspannen en samen te werken.

Aan de slag?

  • Wil je de A3-poster met plaatjes van de docentrollen downloaden om te printen voor in de docentenkamer? Download de Inspiratieplaat.

Dit vind je misschien ook interessant

Lees hier hoe Eco-Schools OBS Molenvliet meedoet aan het NK Tegelwippen in Goeree-Overflakkee 

www.facebook.com/KlimaatkrachtigGO