5X1A9103 672x372Leerlingen van het Groene Lyceum gaan binnenkort op bezoek bij basisscholen om hun ideeën te presenteren over hoe je een school en de omgeving duurzamer kan maken. Dit doen ze op een hippe, elektrische bakfiets met handtekening van André Kuipers. De ESA-astronaut zette maandag 19 februari zijn krabbel op de bakfiets tijdens de netwerkavond voor stage- en netwerkbedrijven. Een mooi passend gebaar van deze ‘Ambassadeur van de Aarde’, dat ook goed aansluit bij de activiteiten van de leerlingen.

Tijdens de avond hebben de leerlingen van het Groene Lyceum de ruim 200 aanwezigen ook verteld over hun plannen. Zo werken ze aan een mooiere schoolkantine, waar bijvoorbeeld meer zitgelegenheid komt in de vorm van trappen rondom het podium. Ook het project rondom LED-verlichting kwam aan de orde, net als het smakelijke project, waarbij de koffiebekers van school de voedingsbodem worden van oesterzwammen, die uiteindelijk de ingrediënten zijn van in de soep in de kantine.

De komende periode zullen de leerlingen van het Groene Lyceum nog meer plannen presenteren. Houd daarvoor Facebook, Instagram en de website in de gaten. Doel van alle acties: duidelijk maken hoe we de school en de omgeving nog duurzamer en leefbaarder kunnen maken. Draag jij ook je steentje bij?

De hippe bakfiets is aangeschaft in het kader van het project ‘Beter Benutten Zwolle Kampen’, waarin ondernemers worden uitgedaagd om na te denken over alternatief vervoer in de stad

Bron: www.groenewelle.nl

     'Bright Future Lab is een uniek programma van het Da Vinci College, Eco-School, waarin je leert om te werken aan een duurzame toekomst'

Voor de Eco-School werkt het Da Vinci College Purmerend samen met Bright Future Lab, een organisatie die zich richt op duurzaamheid en leiderschap in het onderwijs. Zij bieden een op maat gemaakt programma voor leerlingen in de bovenbouw, waarin zij werken aan een duurzame toekomst.

Wij beginnen de eerste middag in een kring om kennis te maken. Startvraag: 'Wil je iets vertellen over jezelf dat niemand weet?'. Het ijs is meteen gebroken. We worden begeleid door Maaike en Marciano van Bright Future Lab. De middag vliegt om. Vandaag gaat het om vragen als 'Wat wil je leren?' ('mensen inpireren', 'minder verlegen zijn',) wat is leiderschap  ('to be a voice, not an echo'), wat is duurzaamheid ? ('samenwerking tussen economie en natuur').

Check out aan het einde van de middag: iedereen vond het een zinvolle en mooie ervaring. Volgende keer verder.

De tweede bijeenkomst is op een studiedag voor de docenten. Het aantal leerlingen dat meedoet aan dit traject is gegroeid. We begonnen met zes leerlingen en vandaag zijn het er twintig die zulke enthousiaste verhalen van de beginners hebben gehoord dat zij op hun vrije dag naar school komen om mee te doen.

De dag is weer een groot succes en eindigt met een presentatie in het schooltheater voor de docenten die de studiedag hebben gevolgd. De leerlingen vertellen wat de leerdoelen zijn, die zij zichzelf hebben gesteld. De leerlingen gaan een conferentie organiseren over duurzaamheid, met speciale aandacht voor de buurtbewoners om ook hen te betrekken bij het Da Vinci College als Eco-School.

Door: Frans Ottenhof

Meer informatie bij Bright Future Lab

bright future lab img 5965 collage orig

csm Duurzame Bavinckschool f0fa2c5d6a

Duurzaamheid is wereldwijd al lang onderwerp van discussie. Klimaatverandering, luchtvervuiling, ‘plastic soep’; de effecten op de lange termijn zijn rampzalig. Daarom besloten de Verenigde Naties in 1992 een keurmerk voor duurzaamheid in het leven te roepen: Eco-Schools. Hiermee richt de VN zich op de toekomst, door leerlingen van scholen over de hele wereld te onderwijzen over zorg voor de natuur. Na 25 jaar kreeg Haarlem onlangs zijn eerste Eco-School. De Dr. H. Bavinckschool had de primeur en ontving op 12 september het ‘bronzen certificaat’. En dat zorgde in de basisschool in Haarlem-Noord voor een hoop trotse gezichten.

Toekomstbestendig

Ouder en initiatiefnemer Annelies Roon merkt tevreden op dat het programma zelf net zo toekomstbestendig is als het doel. “We zochten naar een manier om de kinderen bewust te maken van duurzaamheid. Dat kan met kleine projecten, maar dan verdwijnt het onderwerp na afloop weer van de agenda. Eco-Schools is iets blijvends, een soort stok achter de deur.” Ook Pascal Dirkzwager, leerkracht van groep 6, is te spreken over het Eco-Schools-programma. “Kinderen hebben een kort lijntje met de natuur, een echte connectie. Zij vinden de zorg voor de omgeving heel vanzelfsprekend. Dat is precies de reden dat dit programma zo goed werkt.”

Leerkrachten en wethouders

Leerlingen Fien, Dido en Délano zijn al net zo enthousiast. Als ‘groenmaatjes’ voeren zij allerlei duurzame klusjes uit en zien zij er op toe dat de afspraken goed worden nageleefd. Zij geven niet alleen instructies aan andere leerlingen, maar ook aan leerkrachten. En zelfs aan wethouders. Fien vertelt trots over het recente bezoek van Merijn Snoek en Cora-Yfke Sikkema: “Zij kwamen langs om ons een prijs te geven. En toen lieten we hen zien hoe het werkt. Dat was heel leuk!”

Ingenieus systeem

Brein achter de werkwijze is de ‘groengroep’, bestaande uit onder meer meester Pascal en de groenmaatjes. Zij hebben een ingenieus systeem ontwikkeld om restafval te scheiden, plastic afval te verminderen en energie te besparen. Dido legt uit: “We gebruiken speciale afvalbakken met afbreekbare zakjes voor GFT. We doen het licht uit na de les en we vouwen oude drinkpakjes plat, zodat in de zakken meer afval past. Ons systeem werkt heel goed!” Het succes van het programma is zo groot, dat alle kinderen wel een keertje groenmaatje willen zijn. Daarom wordt inmiddels gerouleerd. Tot verdriet van Délano, die het liefst permanent groenmaatje blijft. “Ik vind de natuur heel belangrijk. Ik ga er veel in spelen en ga soms met mijn opa naar de Veluwe.”

Zilveren certificaat

Toch krijgt Délano vast nog een kans groenmaatje te zijn. Annelies en Pascal hopen namelijk het zilveren certificaat in de wacht te slepen. Hiervoor is nog wel werk aan de winkel. Pascal: “Dit jaar richten wij ons op ‘voedsel’ en ‘gebouw en omgeving’. Deze nieuwe thema’s zijn door de leerlingen gekozen. Steeds meer kinderen gebruiken bijvoorbeeld Dopper flesjes. De leerlingen kunnen de hele dag hun flesje vullen met water. Niet alleen hebben we daardoor minder afval, maar de kinderen krijgen ook minder suiker binnen.” Om er met een zucht en een knipoog aan toe te voegen: “En dat is ook voor de meester een uitkomst.”

Foto: gemeente Haarlem

Duurzaamheid wordt gezien en gewaardeerd in de maatschappij. En steeds meer partijen zien in dat duurzaamheid overal moet plaatsvinden. Het onderwijs vervult een belangrijke rol om te zorgen dat dit ook gebeurt. Het is mooi om te zien dat de gemeente Alphen aan de Rijn een eigen duurzaamheidspenning in het leven heeft geroepen. Deze penning is uitgereikt aan de Eco-Schoolscoördinator van Wellant College VMBO Boskoop Arie van der Schoor! Hij is biologiedocent op het Wellantcollege in Boskoop en besteed veel tijd aan natuurtuin De Veenmol. Daarnaast is hij de initiatiefnemer van gescheiden afvalinzameling op het Wellantcollege en heeft hij een imkerijproject gerealiseerd in de natuurtuin. Wij willen hem van harte feliciteren met deze terechte prijs.

Penningpenning2

 

Eco Baaf cover"Groen, groener, groenst": dat was de titel van het redactionele voorwoord van de voorjaarseditie van Baaf. Het is een blad dat niet te vinden is in de schappen van de kiosk, maar wel in de rugzakjes van de leerlingen van de Dr. H. Bavinckschool in Haarlem. Onze school is de eerste in onze stad die meedoet aan Eco-Schools en daar zijn we hartstikke trots op. Om dit te delen met ouders en leerlingen, maakte onze schoolkrantredactie een speciale Groene Editie. Op ‘100% eco friendly’ papier, uiteraard.

‘Wist je het al? Jij zit op een Eco-School!’ lezen de leerlingen op de cover. Met foto’s ernaast van schoolgenoten met gele hesjes en groene afvalzakken, tijdens de Landelijke Opschoondag, waarvoor - hoe eervol! - op onze school de aftrap werd gegeven. Ook op de voorpagina: een best wel indrukwekkende lijst met groene acties die het afgelopen jaar op school hebben plaatsgevonden, zoals de Energy Battle, groene themaweken (BaVinciCodes, heet dat bij ons), Warmetruiendag, de installatie van een watertappunt en het benoemen van GroenMaatjes die in hun klas toezien op dichte deuren en onnodig ingeschakelde computers en verlichting.

En dat zijn nog maar een páár voorbeelden. Want als je zo eens op een rijtje zet welke duurzame dingen we in ons eerste Eco-Schoolsjaar hebben ondernomen, en welke we -soms al veel- langer deden, zoals de schooltuinlessen, Gruitdagen waarop leerlingen als pauzehap alleen groente en fruit mee naar school nemen en de jaarlijkse WijgaanVoorGroen-Markt, dan lijkt het haast alsof de school al rondom groen is. Dat is natuurlijk niet zo. Maar met elke stap wordt duurzaamheid een beetje meer vanzelfsprekend. Zeker wanneer je dat deelt met ouders en soms (via de krant) zelfs met de hele stad.

Achterstevoren werken

Het afgelopen schooljaar hebben we een beetje ‘achterstevoren’ gewerkt, door groene projecten die al hadden plaatsgevonden onder de Eco-Schoolsparaplu te hangen. In overleg, uiteraard. Dat was soms lastig, omdat de thema’s zo als het ware spontaan ontstonden, in plaats van op basis van een Eco-scan door de leerlingen. Maar komend schooljaar gaan we dat heel anders doen.

De eerder genoemde GroenMaatjes hebben in hun klas inmiddels heuse Eco-Schoolsverkiezingen gehouden, waarbij de thema’s nog eens kort werden uitgelegd (met wat hulp van de leerkracht, uiteraard) en alle leerlingen mochten stemmen op de thema’s waar we volgens hen volgend jaar mee aan de gang gaan. ‘Gebouw & Omgeving’ en ‘Voedsel’ kwamen als winnaars uit de bus. In september gaan de leerlingen aan de slag met de Eco-scan en via de GroenMaatjes kunnen we ideeën uit de klassen ophalen.

Duurzaamheid leeft

En reken maar dat die ideeën zullen komen. Blader onze Baaf door en je ziet hoe duurzaamheid lééft, ook al weten de meeste leerlingen misschien niet dat het zo heet. Trotse foto’s van kinderen bij de nieuwe bakken voor afvalscheiding, zelfgemaakte milieuwoordzoekers met termen als ’recycling’, ‘milieustraat’ en ‘besparen’, en tekeningen van ‘de acht soorten groenten’ vullen de pagina’s. Achterop de Baaf een recept voor een groene smoothie en als boekentip het Moestuinboek van Meester Jan.

Groen is stevig op de agenda gezet. Nu die Groene Vlag nog 'even' halen!

Eco Baaf pagina afvalscheiden1 Eco Baaf pagina afvalscheiden2Eco Baaf achterpagina

  • Filter:
Viewing all.
Reset