Extern artikel | Bron: www.trefpunthouten.nl


6672c5ae 0776 4381 9b40 df0eca5b81e0 thumb840HOUTEN - Het duurzaamheids denken is op basisschool het Mozaïek, Glazeniersgilde, een paar jaar geleden begonnen en werd versneld door een fusie. Petra de Boer van groep 1/2: "We stonden voor het feit van een fusie tussen twee scholen. Dat maakte dat een aanbouw nodig was. Het nieuwe deel werd goed geïsoleerd en er kwam onder andere een warmtewisselaar en een grote ventilatie unit. Ook het afval werd verminderd en in elk geval goed gescheiden. Een nieuw verworven stuk grond werd moestuin en er werd een kinderkeuken gebouwd. Dichtbij school gewoon zien dat voedsel niet in de Jumbo of AH wordt gemaakt." De school heeft ook zogenaamde gruitdagen ingesteld. Op alle dagen behalve de vrijdag nemen de kinderen groente of fruit mee als tussendoortje. En ook ten aanzien van de lunch wordt gezond eten gestimuleerd. Steeds meer wordt er water uit bekers gedronken in plaats van zoete drankjes uit pakjes. Als je zoveel met duurzaamheid wilt als school, dan is het alleen al voor het draagvlak belangrijk dat je dat ook naar buiten duidelijk uitdraagt. De school hoopt over een jaar het keurmerk 'de groene vlag' van eco-schools te bemachtigen. Maar dat vraagt naast actie ook om extra financiële middelen. De school vroeg daarom subsidie bij het Duurzaamheidsfonds Houten. Daarmee konden ze begeleiding inhuren en materialen aanschaffen." Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Extern artikel | Bron: www.castricum.uitkijkpost.nl


Het Clusius College Castricum richt zich steeds meer op het concept 'duurzame school'. Door de acties van de actieve groep 'Go Green', bestaande uit betrokken leerlingen en docenten, heeft het Clusius College Castricum het afgelopen schooljaar de tweede groene vlag van Eco Schools (een internationaal keurmerk) binnengehaald. Een prestatie om trots op te zijn. Deze groene vlag wordt op 10 oktober uitgereikt.

Groendocent en duurzaamheidscoördinator Michel Walda vertelt: "De gehele school doet aan het afval scheiden. Het begin is er, maar het kan natuurlijk altijd beter. Zo streven we ernaar dat echt al het plastic, papier en GFT in de speciale afvalbakken terechtkomt. Een ander speerpunt is het verminderen van nutteloos verpakkingsmateriaal. Bijvoorbeeld: sinds dit jaar hebben we een gezonde kantine waar verse, maar onverpakte, broodjes gehaald kunnen worden. Dat scheelt een berg afval. Ook kwamen we erachter dat printpapier in plaats van pakketjes van 500 vel ook in een doos van 2500 vel besteld kan worden. Nog beter is het natuurlijk om een rem te zetten op het printen. Dit alles doen we onder het motto: Als je minder verpakkingen gebruikt, hoef je minder weg te gooien!"

Ook bij de afdeling 'groen' wordt niet stil gezeten. Afgelopen zomer was erg droog en heet. De weide waar de schapen grazen werd besproeid met leidingwater. Water dat er eigenlijk bedoeld is om te drinken. In september heeft daarom een professioneel bronbemalingsbedrijf een bron geslagen, waarmee grondwater opgepompt wordt om te sproeien.

Als begin oktober de waterkwaliteit goed genoeg is, worden ook de planten in de kassen besproeid met grondwater.

Zo wordt het Clusius College Castricum steeds groener!

Bron: M. Walda, Clusius College Castricum
Foto en Video: Clusius College Castricum op Facebook

castricum

ash dogsThe American School of The Hague werkt al meer dan 10 jaar met project Dierenwelzijn Soi Dog, inclusief gastles, docentenhandleiding en live contact met Thailand.

De belangrijkste doelen van het Soi Dog Education Office zijn geïnspireerd op de ‘Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties en de missie van Soi Dog Foundation:

  • Een duurzame levensstijl aanmoedigen onder kinderen en het stimuleren van de ethische verantwoordelijkheid voor de leefomgeving in het algemeen en dierenwelzijn in het bijzonder
  • Kinderen de mogelijkheid bieden om bewustzijn, kennis, vaardigheden en verbintenis te ontwikkelen, waarmee zij onze leefomgeving kunnen beschermen en verbeteren voor een duurzame toekomst
  • Duurzaamheidsdoelen in het onderwijs inbedden
  • Educatieprojecten ontwikkelen met als doel fondsen te werven voor organisaties in Azië, die zich hebben verbonden aan een duurzame samenleving in het algemeen en aan dierenwelzijn in het bijzonder

Het idee achter deze doelen is de overtuiging dat mensen een duurzame relatie met  de natuur ontwikkelen. Respect voor alle levensvormen op aarde, de behoedzame en respectvolle, liefdevolle interactie tussen mensen en dieren en de bereidheid om kwetsbare ecosystemen op aarde te beschermen zijn belangrijke elementen van deze overtuiging.

Voor bovenbouw primair onderwijs (ook geschikt voor onderbouw voortgezet onderwijs) heb ik een lessenhandleiding geschreven. Het kost de docenten weinig voorbereidingstijd, aangezien de bijlagen bestaan uit een brief voor de ouders van de leerlingen en mogelijke invullingen van het project.

Het project was eerder alleen in het Engels beschikbaar. Inmiddels is het pakket vertaald naar het Nederlands en aangepast aan de kerndoelen van het Nederlandse onderwijs.

Scholen die interesse hebben in afname van het project, waarmee ze geld verzamelen voor dierenwelzijn (Goal 15 van de Verenigde Naties), kunnen contact opnemen met Annerieke Claassen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..Zij kan de lessenhandleiding aan geïnteresseerde scholen toesturen en mondeling toelichten.

 

Extern nieuws | Bron: www.hilversum.nl


comeniusDuurzaamheid | Groene vlag | Bewustzijn

Duurzaamheid is een hot item, ook op het Comenius College in Hilversum. Daar start een groep leerlingen met het tweejarige programma Eco-Schools om zo hun school te verduurzamen. Het traject maakt deel uit van het duurzaamheidsbeleid van de gemeente Hilversum waarin duurzame en frisse scholen een van de doelstellingen is.

Rick Visser, roostermaker bij het Comenius College, is een van de drijvende krachten achter Eco-Schools. Volgens hem sluit het programma goed aan op een ander project van de school: de Duurzame Stad. ‘Hierbij werken leerlingen in groepjes aan een duurzame stad waar ze in het jaar 2030 willen wonen. Daarnaast besteden docenten bij allerlei vakken aandacht aan het onderwerp duurzaamheid. Het programma Eco-Schools leek ons een mooie manier om al die duurzame initiatieven te bundelen.’

1500 gedreven mensen

Ook aardrijkskundedocent Rens oude Egbrink is bij het project betrokken. ‘Tien jaar geleden was er weinig in het nieuws over milieu en duurzaamheid, maar we komen er steeds meer achter dat het zeer belangrijk is en dat we er echt iets mee doen.’ Visser beaamt dat: ‘Op deze school zitten ruim 1500 leerlingen. Wij willen ze bewustzijn meegeven en hopen dat straks 1500 gedreven mensen de wereld intrekken met de boodschap dat je zuinig moet zijn met energie en afval.’
Inmiddels heeft het Comenius College een intentieverklaring getekend waarin het zich bereid toont te werken aan een duurzame school. ‘Bij het project hoort een stappenplan’, legt Visser uit. ‘Als je al die stappen volgt, krijg je uiteindelijk de Groene Vlag (een door de VN erkend keurmerk, red.)’

Eco-team

De eerste stap is het samenstellen van een zogenoemd Eco-team, een werkgroep die bestaat uit leerlingen uit alle jaarlagen en docenten. Het Comenius College is nog druk bezig om dit team te vormen. Uiteindelijk hopen Visser en oude Egbrink dat de hele school zich voor het onderwerp gaat interesseren. ‘Maar dat is meteen het grootste knelpunt’, denkt de docent Aardrijkskunde. ‘Het is moeilijk om op zo’n grote school iedereen mee te krijgen.’ Toch hebben beiden er vertrouwen in dat dit gaat lukken. Visser: ‘Het is maar net wat wij er van maken.’
De tweede stap is het uitvoeren van een duurzaamheidsscan. Leerlingen krijgen tien aparte vragenlijsten die allemaal bij een duurzaamheidsonderwerp horen. ‘Ze gaan bijvoorbeeld over afvalverwerking en waterbesparing, maar ook over de mobiliteit op school’, aldus Visser. ‘Uiteindelijk kiezen we één of meer onderwerpen waarmee we aan de slag gaan. Daarbij is energieverbruik een blijvend speerpunt.’

Het Comenius College staat nog maar aan het begin van het traject Eco-Schools, maar hoopt nu al dat ook andere scholen hun voorbeeld gaan volgen. Een tip hebben ze al. ‘Start gewoon’, lacht oude Egbrink.

Op het dak van AOC Oost Twello kunnen 518 zonnepanelen neergelegd worden. En daar heeft men nu samen voor gezorgd! De school deed mee in een crowdfundingsactie. Succesvol, want die zonnepanelen gaan er komen. De zonnepanelen zijn opgesplist in ZonneDelen van 25 euro. Zodat iedereen mee kan doen. Iedereen die meedoet met Zonnedak AOC, profiteert jarenlang van de zonne-energie van dit dak!

Bij Zone.college Twello (voorheen AOC Oost Twello) staat duurzaamheid al jaren hoog in het vaandel. Sinds 2017 is de school, als eerste in de provincie Gelderland, gecertificeerd als Eco-School en voert met trots de bijbehorende Groene Vlag. Het Eco-team van de school (bestaande uit leerlingen) heeft bij de directie onder andere aangegeven dat het jammer is dat het grote dak niet gebruikt wordt voor zonnepanelen. De school gebruikt veel elektriciteit en zou daar best zelf een stuk van kunnen opwekken. In overleg met het Eco-team en ZonnepanelenDelen is de directie op zoek gegaan naar mogelijkheden dit te realiseren.

En nu is het zover. Zone.college Twello stelt haar dak beschikbaar. Een win-win-win situatie. De investeerder krijgt waar voor zijn of haar geld, AOC krijgt goedkopere stroom en kan het niet uitgegeven geld aan onderwijs besteden en tenslotte wordt de natuur er beter van omdat de zon in plaats van een vervuilende centrale de stroom opwekt. Mooier kan toch niet.

Lees meer op de crowdfundpagina

zonnepanelendelen twello

  • Filter:
Viewing all.
Reset