logo groen groener groevenbeek FC DEFMisschien herken je de geluiden wel als je je eerste stappen wilt zetten naar een duurzame school: "Een computer opstarten kost toch net zoveel energie als hem twee uur laten branden? Hoe kunnen papieren bekertjes nou duurzamer zijn dan bekers die je altijd netjes afwast?".

Toen wij op het Christelijk College Groevenbeek in Ermelo en Putten vorig jaar startten, kregen we een nieuwe, kritische noot te horen toen we onze eerste campagne hielden en die ondersteunden met posters. "Hoeveel bomen zijn er eigenlijk gekapt om deze posters te drukken??" Tsa, goed punt en goed dat je hier zo duurzaam over nadenkt! Het plezier van een leuke en goede campagne mag echter best wat kosten volgens ons, zeker als dat mooie resultaten oplevert. In deze blog willen wij als school enkele handige tips & tricks geven om je campagne zo leuk mogelijk aan te kleden. Voor ons hebben ze in elk geval ontzettend goed gewerkt, want wij kregen vorige week te horen dat wij binnen een jaar het Bronzen certificaat hebben gehaald!

Wil je hier na het lezen van deze blog meer over weten? Kom dan naar de Eco-Schoolsdag die op woensdag 12 oktober op onze vestiging in Putten wordt georganiseerd!

Een hippe campagnestijl

Bijna iedere school heeft ze wel: creatieve leerlingen die goed en leuk kunnen vormgeven. Bij ons was Tessa zo’n leerling. Toen wij onze 20%OFF–campagne startten - waarbij we 20% minder stroom willen gaan besparen t.o.v. het jaar 2014 -, bood zij aan om ons te helpen. We hebben toen goed aangegeven wat we wilden hebben en zijn samen gaan schetsen. Tessa maakte vervolgens de posters, websitebanners en slides voor op het scherm. Zo konden we kleur en sfeer geven aan onze campagne en kon zij haar zelfontworpen materialen in de school zien hangen. Win-win!

groevenbeek1 groevenbeek5 groevenbeek2 groevenbeek4 groevenbeek3

#Ecoschoolputten

Veranderingen doorvoeren zijn op zich niet zo moeilijk. We wilden daarin echter wel de leerlingen van onze school meekrijgen. Aangezien veel leerlingen een Instagramaccount hebben, leek het ons een leuk idee om de leerlingen te betrekken bij onze campagne. Dus posten we bij iedere activiteit die we houden, leuke pics op Instagram en zetten daar slimme of grappige #’s die de aandacht trekken van onze eigen leerlingen of van andere instanties.

groevenbeek6 groevenbeek7

Via #warmetruiendag postte Greenchoice en het Jeugdjournaal onze foto op hun account. En #emielforpresident viel erg in de smaak bij de leerlingen toen Eco-teamlid Emiel de eerste dopper aan onze directeur uitreikte.

Zichtbaar, zichtbaar, zichtbaar

Om iedereen op school te laten weten dat je er bent, is het belangrijk dat je op heel veel plaatsen zichtbaar bent. Zorg ervoor dat dit gebeurt. Hiervoor zijn vele tips:

  • Geef je teamleden Eco-schooltruien of shirts.
  • Zorg voor een groot team opdat je ambassadeurs hebt binnen de school.
  • Vraag niet-teamleden om als ambassadeur voor jullie acties op te treden (zie foto’s hieronder).
  • Zet je logo op dingen die je hebt gerealiseerd zoals doppers, watertappunten, recyclebakken, duurzame bekers enz.
  • Zorg dat leerlingen, docenten, ouders en de buurt op verschillende manieren te weten komen wat er op jouw school gaande is.
  • Creëer sympathie door een serieuze boodschap te combineren met gevoel voor humor.

groevenbeek8 groevenbeek9

We wensen jullie veel succes en hopen jullie op 12 oktober te zien op onze school tijdens de Eco-Schooldag, waar we een inspirerend en praktisch programma neer willen zetten. Nog niet opgegeven? Geef je hier op!

Groetjes,

Het Eco-Schoolteam van Christelijk College Groevenbeek Ermelo & Putten