Eco-Schools Nederland is op zoek naar begeleiders in regio Almere/Lelystad en in de regio de Achterhoek.

Achtergrond

20170410 165118Elke school die meedoet aan Eco-Schools, heeft een eigen begeleider. Eerder voerden we de begeleiding van scholen uit vanuit Eco-Schools Nederland. Steeds meer lokale en regionale educatieorganisaties (zoals nme-centra) zien echter een rol voor zichzelf weggelegd in de begeleiding van scholen in het Eco-Schoolsprogramma. Wij als Eco-Schools Nederland delen die visie. Het biedt kansen om contacten met de scholen te intensiveren en om samen invulling te geven aan lokaal, gemeentelijke beleid. Voor scholen, uitvoeringsorganisaties en voor onszelf biedt het veel voordelen. Er zijn daarom inmiddels al een heleboel uitvoeringsorganisaties aangesloten bij Eco-Schools Nederland.

Bekijk de aangesloten uitvoeringspartners

Accountmanagers zijn verantwoordelijk voor de voortgang van de scholen. Zij begeleiden de Eco-teams in het veranderproces dat op de school wordt ingezet. Een accountmanager (begeleider) van Eco-Schools is…
- coachend
- enthousiast en positief
- een procesbewaker
- oplossingsgericht en flexibel
- een duurzame realist

Deze eigenschappen en vaardigheden hebben we hieronder nader toegelicht. Herken jij je in deze eigenschappen en ben jij enthousiast om in de regio Almere/Lelystad of in de regio de Achterhoek aan de slag te gaan?

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bij de selectie van uitvoeringspartners ligt de voorkeur bij lokale en regionale organisaties die actief zijn op het gebied van duurzaamheid en onderwijs, zoals centra voor natuur- en milieueducatie (NME). Dergelijke organisaties krijgen voorrang op zelfstandige professionals.

Eigenschappen van een begeleider (accountmanager) van Eco-Schools

Een accountmanager is coachend. Dat wil zeggen dat de Eco-Schoolsbegeleider de school helpt om het Zevenstappenplan met succes te doorlopen. Het proces staat daarbij centraal, niet de inhoud. Scholen kiezen hun inhoudelijke focus zelf. De begeleider is daarbij niet oordelend: daarvoor biedt Eco-Schools Nederland de audits.

Een accountmanager van Eco-Schools is enthousiast en positief. Daarmee sluiten we aan op de slogan van Eco-Schools International: “Eco-Schools is a fun, action oriented programme”. Plezier is belangrijk! Eco-Schools beoogt duurzaamheid te framen als iets dat kansen biedt, niet als iets dat belerend en hinderend is. Het is belangrijk dat accountmanagers hieraan in hun begeleiding ook uitdrukking geven. Duurzaamheid mag (of moet..?) ook LEUK zijn! 😊

Een accountmanager van Eco-Schools is een procesbewaker. Dat wil zeggen dat accountmanagers scholen helpen om de voortgang in het proces te houden, om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen actief blijven in het proces om een duurzame school te worden. Accountmanagers spelen dan ook een belangrijk rol in de voortgang van de scholen. Eco-Schools Nederland en de accountmanagers trekken hierin samen op.

Een accountmanager van Eco-Schools is oplossingsgericht en flexibel. Dit is nauw verwant aan de rol van de accountmanager als procesbewaker. Het is belangrijk om de voortgang in het proces te houden. Dit kan betekenen dat er soms creatieve, flexibele oplossingen nodig zijn om het Eco-team een stap te laten afronden of om bepaalde resultaten te bereiken binnen de beschikbare tijd.

Een accountmanager van Eco-Schools is een duurzame realist. (vrijwel) iedereen die aan Eco-Schools werkt, heeft grote duurzame ambities. Die kunnen echter niet allemaal in één keer worden verwezenlijkt. Het kan altijd beter en het is belangrijk om kritisch te blijven, maar realisme is belangrijk in de uitvoering van plannen. Dat wil zeggen dat de accountmanager oog heeft voor wat er mogelijk is binnen een school met de beschikbare mensen en middelen en zijn begeleiding daarop aanpast. Daarnaast kan het soms nodig zijn aan te raden te zorgen dat er meer mensen en middelen beschikbaar komen.