Eco-Schools Nederland werkt regelmatig samen met studenten en universiteiten. Hieronder lees je meer over de drie onderzoeken die nu lopen of net zijn afgerond.

De impact van Eco-Schools

door Bart Wouters, masterstudent aan de Radboud Universiteit Nijmegen

In dit onderzoek worden Eco-Schools vergeleken met niet-Eco-Schools op het gebied van duurzaamheid. Dit wordt gedaan aan de hand van een duurzaamheidsprofiel dat uit vier onderdelen bestaat. Allereerst wordt gekeken naar welke duurzaamheidsmaatregelen een school neemt en welke motieven ze hiervoor hebben (of waarom maatregelen juist niet worden genomen). Als tweede wordt gekeken of de school een duurzame transitie doormaakt, oftewel verandert het beleid van de school zodanig dat er sprake is van een heuse duurzaamheidstransitie en welke personen hebben in deze transitie dan een leidende rol gespeeld (of waarom blijft een transitie juist uit)? Als derde wordt het duurzaamheidsbesef van leerlingen gemeten: wat weten, vinden en doen leerlingen met betrekking tot duurzaamheid? Als vierde en laatste onderdeel worden energierekeningen vergeleken: hoeveel elektriciteit en gas verbruikt een school, hoeveel per leerling, hoeveel per m2 en per m3? Alle onderdelen van dit duurzaamheidsprofiel zullen afzonderlijk van elkaar vergeleken worden met andere school, in de hoop om verschillen te vinden 'die er toe doen'.

Eco-Schools op het HBO

door Isa van den Beemer, Nils Vierdag, Kirby de Kuijer en Henk Menting, studenten aan de Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool

In Nederland richt Eco-Schools zich momenteel op scholen uit het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het MBO. In dit onderzoek wordt onderzocht hoe het keurmerk naar een HBO-niveau kan worden getild. Drie van de tien thema's zijn uitgekozen om dat gestalte te geven: voedsel, groen en afval. Naast een focus op duurzaam 'doen', zal de HBO-versie zich verder oriënteren op duurzaam 'denken'.

De fysieke leeromgeving

door Anna Vanderveen, masterstudent Bouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven

Dit onderzoek richt zich op de rol van de fysieke leeromgeving in duurzaam onderwijs. Het onderzoek is vorige week afgerond. Je leest er meer over in dit artikel.