sinterklaasWitte, blauwe, groene en zwarte Pieten zijn dagelijks in het nieuws te zien,
Je gaat je bijna afvragen of we een probleem hebben misschien.
Tegelijkertijd is het Sinterklaasfeest als Unesco-erfgoed aangeduid,
De uitdaging is het om dit kinder- en familiefeest te behouden, punt uit.

Toch zien we in de discussie wel waardevolle elementen.
Zo gaat het niet om gelijk, maar om het uitwisselen van argumenten.
Dit is ook bij duurzaamheid op scholen aan de orde;
het gaat niet om de juiste maatregelen, maar om afwegingen om geleidelijk duurzamer te worden.

In het afgelopen jaar hebben wij Eco-Schools zien groeien,
tot een niveau waarin we directies, docenten, leerlingen, ouders en zelfs beleidsmakers zien opbloeien.
De Eco-teams gaan zelf op onderzoek uit en komen met een aanpak op de proppen
en wat blijkt: de meeste van deze initiatieven blijken duurzaam te kloppen.

Uiteraard bedoelen we dan niet alleen energie, water, voedsel of groen,
er zijn ook sociale en economische aspecten waar we duurzaam iets aan kunnen doen.
Burgerschap, pesten, wereldoriëntatie en samenwerken met de wijk,
zorgt voor een hele nieuwe duurzame en integrale kijk.

De bijna 120 Eco-scholen laten meer en meer hun duurzaam profiel zien,
waarbij zij vanuit het projectenniveau geleidelijk het systeemniveau van duurzaamheid overzien.
Dan komen inkoop, gebouw, onderwijs, werkomgeving en welzijn van leerlingen samen
en wordt het duurzaam schoolprofiel zo natuurlijk, dat we nauwelijks nog weten waar we vandaan kwamen.

Jazeker, scholen zijn aan de slag met het opbouwen van het duurzaam systeem en de whole-school appraoch
met leerlingen en docenten als de interne duurzame coach.
Daarbij staan de natuur- en milieueducatiecentra klaar,
voor de helpende hand, excursie en onderwijsmateriaal voor de leraar.

Bovenal zijn het de successen van scholen en Eco-teams die aansprekend zijn,
het is hun duurzame verandering, hun trots die voortkomt uit hun duurzaam brein.
Voor hen is afvalscheiding of energiebesparen al normaal,
terwijl veel beleidsmakers op zoek zijn naar deze samenlevingsmoraal.

Vanuit Eco-Schools Nederland mochten wij al deze voorbeelden beoordelen
en wij zagen daarin louter voordelen.
Eco-Schools is jullie proces, jullie zijn daarvan de eigenaars
en, zoals veelal blijkt; ook ambassadeurs richting enthousiastelingen en twijfelaars.

Deze Sint en kleurrijke Pieten,
Kunnen niet anders dan van al dit moois genieten.
Dat is het grootse cadeau voor ons allemaal;
een duurzame school is leuk, waardevol en misschien wel fenomenaal.

Sint en zijn kleurrijke Pieten