”Duurzame scholen”: wat zijn dat eigenlijk? Sommige mensen denken direct aan het leren over duurzaamheid, anderen denken aan een duurzaam gebouw. Eco-Schools staat voor allebei! Verduurzaming gaat namelijk niet alleen over de technische maatregelen in en rondom een gebouw (o.a. isolatie, energiemaatregelen en verbeteren binnenklimaat), maar zeker ook over het vormgeven van duurzaam onderwijs en het betrekken van de schoolomgeving daarbij, want: jong geleerd is oud gedaan. Het gebouw is daarbij een ontzettend interessant leermateriaal voor het leren over hoe aan een duurzame wereld kan worden vormgegeven.

De Green Deal Scholen en Ruimte-OK

Helaas laten het binnenklimaat en de energieprestatie van de meeste van de circa 9.000 schoolgebouwen voor basis- en voortgezet onderwijs in Nederland nog te wensen over. In de zomer is het vaak veel te warm en muf, terwijl je in de winter merkt dat de gebouwen heel erg tochten. Om daaraan iets te doen, is in 2015 de Green Deal Scholen gesloten tussen de Rijksoverheid, de onderwijssector en gemeenten. Het doel van de Green Deal Scholen is het versnellen van het op grote schaal realiseren van gezonde leer- en werkomgevingen voor leerlingen en leraren in een voor schoolbesturen betaalbaar gebouw. De Green Deal helpt schoolbesturen en gemeenten bij het gezamenlijk verduurzamen van hun schoolgebouwen. Daarbij is aandacht voor energie (besparing en duurzame opwekking) en voor de kwaliteit van het binnenmilieu op de scholen.

Ook jullie schoolgebouw verduurzamen? Ga naar de website van de Green Deal Scholen!

lokaal-eco-schoolsEen van de uitvoeringspartners van de Green Deal Scholen is Ruimte-OK. Ruimte-OK staat voor ‘Ruimte voor Onderwijs en Kinderopvang’. Scholen en gemeenten kunnen bij de helpdesk van Ruimte-OK terecht voor persoonlijke antwoorden op vragen over huisvesting en financieren. Ook organiseert Ruimte-OK jaarlijks een kennisdag. Die kennisdag vond deze week plaats en wij gaven er namens Eco-Schools Nederland een workshop over de integrale verduurzaming van scholen.

Duurzame huisvesting bouw je samen met leerlingen en leraren

Op veel scholen komt gebouwverduurzaming helaas nog niet tot nauwelijks van de grond. Vaak komt dat doordat men de handen al vol heeft aan het organiseren van goed onderwijs, waardoor het gebouw niet op de eerste plek komt. Eco-Schools stimuleert scholen om dit niet als twee aparte werelden te benaderen, maar integraal naar de school (onderwijs én gebouw) te kijken. Veel Eco-teams nemen daardoor in hun verduurzaamplannen ook het gebouw mee. Dit kan heel klein zijn, door lampen te vervangen en daarmee energie te besparen. Andere scholen gaan veel verder en ontwikkelen het gebouw op basis van een duurzame onderwijsvisie. Een mooi voorbeeld daarvan is AOC Oost Doetinchem, dat laatst werd geïnterviewd door de Green Deal Scholen.

Lees het verhaal van AOC Oost Doetinchem op de website van de Green Deal Scholen

Een ander mooi voorbeeld is IKC De Geluksvogel. Met de (voormalig) directeur van De Geluksvogel gaven wij de workshop op de kennisdag van Ruimte-OK. Toen de school toe was aan een nieuw gebouw, is dat grondig voorbereid. Er is een nieuw onderwijsconcept ontwikkeld, waaraan docenten, ouders, leerlingen, omwonenden van de school en inwoners van de wijk/stad meewerkten. Het duurzame onderwijsconcept vormde de basis voor het nieuwe, duurzame schoolgebouw. Het gebouw heeft een heleboel duurzame aspecten, die actief betrokken zullen worden in het onderwijs dat op de school gegeven wordt. De Geluksvogel wordt in het nieuwe gebouw een Eco-School, dus het Eco-team heeft straks een heleboel duurzame dingen te ontdekken in het nieuwe gebouw! Aan hen de taak om daar duurzaam onderwijs en duurzaam gedrag aan te koppelen.

Aan de slag!

Hoe zit het op jullie school? Hoe is het gesteld met het binnenklimaat en het energiegebruik? Is het koud binnen in deze koude maanden of zitten jullie er warm en met frisse lucht bij? Zijn jullie binnenkort toe aan groot onderhoud of misschien wel renovatie of nieuwbouw? Laat het ons weten! We helpen jullie graag verder.

proces-1   proces-2   proces-3