schoorsteen houtrookDe voorzitter van de PO-Raad, Rinda den Besten, gaf in haar column aan dat de scholen ‘voor de mussen stoken’. Niet alleen wordt zo de kwaliteit van het milieu en de inhoud van de portemonnee minder, ook de leeropbrengst daalt schrikbarend. Het blijkt dat de kwaliteit van het binnenmilieu van 80% van de 9.000 Nederlandse scholen zo slecht is dat leerlingen ’s middags minder goed leren! Bovendien zijn leerkrachten en leerlingen bij een slecht binnenklimaat vaker ziek.

Zij constateert dat nu eindelijk het probleem breed wordt onderkend en dat er nieuwe afspraken zijn gemaakt over renovatie en nieuwbouw. Veel gemeenten pakken dit op door voor hun gemeente een integraal huisvestingsplan (IHP) op te stellen. Scholen worden aangemoedigd hun meerjarenonderhoudsplan (MJOP) nog eens goed tegen het daglicht te houden en te bekijken hoe verduurzamingsmaatregelen kunnen worden ingepast of naar voren kunnen worden gehaald.

In onze contacten met de scholen, met name bij de 120 Eco-Schools, zien wij dat er inderdaad nog heel veel mis gaat. Zo kan een gemiddelde school 20-25% op energie besparen alleen al door goed ketelmanagement. Veel scholen denken dat het goed geregeld is, maar de praktijk bewijst anders. Een slimme meter en leerlingen die daar een project van maken tonen de verschillen aan. En als je dan beseft dat je als basisschool €5.000 per jaar kan besparen en als voortgezet onderwijsschool €20.000 per jaar, dan is dat toch echt de moeite waard. Misschien nog wel belangrijker: de leeropbrengst stijgt. In haar column geeft Rinda den Besten aan dat 1ºC temperatuurverschil leidt tot 3,5% prestatieverlies.

hou van je school twitterSME Advies en Eco-Schools werken nauw samen met de Dutch Green Building Council (DGBC), Green Deal Scholen, Ruimte-OK en Ouders & Onderwijs om hier wat aan te doen. Via het programma 'Waardevolle School' kunnen scholen bekijken hoe het ervoor staat en wat er beter kan. Op Valentijnsdag zijn we met de actie ‘Hou van je school’ gestart, waarbij wij (groot)ouders oproepen om hun expertise in te zetten om de school van hun (klein)kinderen te helpen verduurzamen. Grofweg vijf ouders per klas hebben in hun dagelijks werk te maken met het thema ‘duurzaamheid’. In een school met 8 groepen, zijn dat al 40 ouders! De benodigde kennis en expertise zijn dus vaak al aanwezig. Nu nog zorgen dat die goed ingezet wordt.

Lees de hele column 'Rinda den Besten: Stoken voor de mussen' bij de PO-raad